Slide background

Τεχνολογίες Εξυγίανσης Εδάφους & Υπογείων Υδάτων

1. ΓΕΝΙΚΑ

Σχολή Χημικών Μηχανικών και Μηχανικών Περιβάλλοντος
Επίπεδο Σπουδών Προπτυχιακό
Κωδικός μαθήματος ΜΠ 539 Εξάμηνο Σπουδών 9ο
Είδος μαθήματος Επιλογής
Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας Πιστωτικές Μονάδες

Διαλέξεις και Ασκήσεις πράξης

3
Θ=2, Α=1, Ε=0
5
Τύπος Μαθήματος Επιστημονικής Περιοχής
Προαπαιτούμενα Μαθήματα  
Γλώσσα Διδασκαλίας και εξετάσεων Ελληνική
Το Μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές ERASMUS Ναι
Ηλεκτρονική Σελίδα Μαθήματος (URL) https//www.eclass.tuc.gr/courses/MHPER190/

2. MΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Το μάθημα αποτελεί  μάθημα κατεύθυνσης του Τομέα Περιβαλλοντικής Διαχείρισης και ασχολείται με τεχνολογίες εξυγίανσης εδάφους και υπογείων υδάτων που έχουν ρυπανθεί από επικίνδυνα απόβλητα.  Αρχικά εστιάζει  στις  διεργασίες που λαμβάνουν χώρα στο υπέδαφος και περιγράφουν την μεταφορά/ μετακίνηση/μετατροπή  των ρύπων, όπως  υδροδυναμικές διεργασίες  (συμμεταφορά, διασπορά, διάχυση), αβιοτικές (προσρόφηση, εξάτμιση, ιονανταλλαγή, υδρόλυση) και βιοτικές διεργασίες. Αναπτύσσονται διάφορες τεχνολογίες αποκατάστασης εδαφών όπως φυσικοχημικές, βιολογικές και θερμικές μέθοδοι. Αναφέρονται τα  βασικά χαρακτηριστικά των τεχνολογιών αναφορικά με τον σχεδιασμό συστημάτων,  την απόδοση και καταλληλότητα για συγκεκριμένα είδη ρύπων, καθώς και τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα κάθε τεχνολογίας.  Γίνεται ειδική αναφορά στις τεχνολογίες αποκατάστασης ρυπασμένων υδροφορέων (in-situ, ex-situ και on-site) και αναπτύσσονται τα  βασικά χαρακτηριστικά του σχεδιασμού αυτών των συστημάτων, η εκτίμηση της απόδοσης και της καταλληλότητας και αναφέρονται τα μειονεκτήματα και πλεονεκτήματα. Τέλος παρουσιάζονται συγκεκριμένα παραδείγματα εφαρμογών.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής/ φοιτήτρια θα είναι σε θέση να:

  • Κατανοεί τη συμπεριφορά των ρύπων (τόσο διαλελυμένων όσο και ξεχωριστής φάσεως-NAPLs) σε εδάφη και υπόγεια ύδατα.
  • Να αξιολογεί, να συνδυάζει και να επιλέγει τις διάφορες τεχνολογίες εξυγίανσης για την αποκατάσταση  εδάφους και υπογείων υδάτων που έχουν ρυπανθεί από επικίνδυνα απόβλητα.
  • Να εφαρμόσει βασικούς υπολογισμούς που απαιτούνται στον σχεδιασμό των τεχνολογιών εξυγίανσης με τις οποίες ασχολείται το μάθημα .
Γενικές Ικανότητες
  • Αυτόνομη Εργασία
  • Ομαδική Εργασία
  • Σχεδιασμός και Διαχείριση Έργων

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Υδροδυναμικές, φυσικοχημικές και βιολογικές διεργασίες του υπεδάφους

Μεταφορά και τύχη ρύπων στο έδαφος

  • Υδροδυναμικές διεργασίες
  • Αβιοτικές διεργασίες
  • Βιοτικές διεργασίες

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΕΔΑΦΩΝ

  • Φυσικοχημικές μέθοδοι
    • Ηλεκτροκινητική μέθοδος
    • Σταθεροποίηση – στερεοποίηση
    • Εδαφική έκπλυση
    • Εδαφική πλύση
    • Άντληση εδαφικού αέρα
  •  Βιολογική επεξεργασία
    • Βιοαερισμός
    • Βοαντιδραστήρας Slurry
    • Εδαφική επεξεργασία
    • Κομποστοποίηση
    • Φυτοεξυγίανση
  • Θερμική επεξεργασία
    • ΙΝ-SITU θερμική επεξεργασία
    • Αποτέφρωση
    • Πυρόλυση
    • Θερμική εκρόφηση

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΥΠΟΓΕΙΩΝ ΥΔΑΤΩΝ

  • EX-SITU Τεχνολογίες
    • Άντληση και επεξεργασία
    • Εκφύσηση με αέρα
    • Διεργασίες προηγμένης οξείδωσης
  • ΙΝ-SITU Τεχνολογίες
    • Διαπερατά αντιδρώντα φράγματα
    • Air Sparging
    • Βιοαναρρόφηση

Παραδείγματα Εφαρμογών

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Τρόπος Παράδοσης

  • Στην αίθουσα διδασκαλίας

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

  • Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class
Οργάνωση Διδασκαλίας Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου (ώρες)
- Διαλέξεις 26
- Φροντιστηριακές Ασκήσεις 13
- Εκπόνηση ατομικής εργασίας (Project) 20
- Αυτοτελής Μελέτη 66
Σύνολο Μαθήματος 125

Αξιολόγηση Φοιτητών

Ι. Γραπτή τελική εξέταση (70%) που περιλαμβάνει:

  • Σχολιασμός και ανάλυση θεμάτων θεωρίας
  • Περιγραφή και ανάλυση τεχνολογιών αποκατάστασης εδαφών και υπογείων υδάτων
  • Επίλυση προβλημάτων και σχεδιασμός (ποιοτικός και ποσοτικός) τεχνολογιών αποκατάστασης εδαφών και υπογείων υδάτων

ΙΙ. Παρουσίαση Ατομικής Εργασίας (30%)

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΙΟΓΡΑΦΙΑ

  • Ευάγγελος Γιδαράκος, Μαρία Αϊβαλιώτη, 2005. Τεχνολογίες Αποκατάστασης Εδαφών και Υπογείων Υδάτων από Επικίνδυνους Ρύπους, Εκδόσεις ΖΥΓΟΣ, Θεσ/κη.
  • Ευάγγελος Γιδαράκος, 2006. Επικίνδυνα Απόβλητα – Διαχείριση, επεξεργασία, διάθεση. Εκδόσεις ΖΥΓΟΣ, Θεσσαλονίκη.
  • Wilson D.J., Clarke A.N., 1994. Hazardous Waste Site Soil Remediation, Marcel Dekker, Inc: New York.

6. ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ

Υπεύθυνος/η μαθήματος:  
Διδασκαλία μαθήματος:  
Φροντιστηριακές ασκήσεις:  
Εργαστηριακές ασκήσεις: