Slide background

Ανάλυση Αστικών Συγκοινωνιακών Συστημάτων

1. ΓΕΝΙΚΑ

Σχολή Χημικών Μηχανικών και Μηχανικών Περιβάλλοντος
Επίπεδο Σπουδών Προπτυχιακό
Κωδικός μαθήματος ΜΠ 450 Εξάμηνο Σπουδών 8ο
Είδος μαθήματος Επιλογής
Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας Πιστωτικές Μονάδες
Διαλέξεις και εργαστηριακές ασκήσεις 3
Θ=2, Α=1, Ε=0
3
Τύπος Μαθήματος Επιστημονικής περιοχής
Προαπαιτούμενα Μαθήματα  
Γλώσσα Διδασκαλίας και εξετάσεων Ελληνική
Το Μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές ERASMUS Ναι
Ηλεκτρονική Σελίδα Μαθήματος (URL) https//www.eclass.tuc.gr/courses/MHPER

 

2. MΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα

1. «Αστικές μεταφορές και βιώσιμη κινητικότητα», οι φοιτητές θα είναι σε θέση:

  • να γνωρίζουν τις βασικές έννοιες και είδη αστικών μεταφορών.
  • να γνωρίζουν τις βασικές έννοιες της αστικής κινητικότητας.

2. «Μέτρα διαχείρισης κινητικότητας», οι φοιτητές θα είναι σε θέση:

  • να αντιληφθούν την διαφορά διαχείρισης της ζήτησης από τη διαχείριση της κινητικότητας.
  • να γνωρίζουν τα μέτρα διαχείρισης της κινητικότητας

3. «Ποσοτικές και ποιοτικές παράμετροι στις αστικές συγκοινωνίες/μεταφορές», οι  φοιτητές θα είναι σε θέση:

  • να μπορούν να διακρίνουν τις ποσοτικές και ποιοτικές παραμέτρους των συστημάτων αστικών μεταφορών.
  • Να μπορούν να αξιολογούν και να συγκρίνουν συστήματα αστικών μεταφορών.

4. «Αστικά Οδικά Δίκτυα», οι φοιτητές θα είναι σε θέση:

  • να γνωρίζουν τη δομή ενός αστικού δικτύου.
  • να γνωρίζουν τα βασικά μεγέθη της κυκλοφοριακής ροής.
  • να μπορούν να υπολογίζουν την δυνατότητα εξυπηρέτησης του δικτύου και πιθανές μεθόδους βελτίωσής της.

5. «Δίκτυα Μετακίνησης Πεζών και Ποδηλάτων», οι φοιτητές θα είναι σε θέση:

  • να γνωρίζουν τα χαρακτηριστικά, τα πλεονεκτήματα, τους περιορισμούς και τις υποδομές της μετακίνησης πεζών και ποδηλάτων.

6. «Μέσα Μαζικής Μεταφοράς», οι φοιτητές θα είναι σε θέση:

  • να γνωρίζουν τα είδη των μέσων μαζικής μεταφοράς και να αντιλαμβάνονται την αναγκαιότητα συνδυασμού τους
  • να κατανοούν τις μεθόδους επιλογής και κοστολόγησης δρομολογίων.
  • να υπολογίζουν την μεταφορική ικανότητα των ΜΜΜ.
  • να αξιολογούν τις παρεχόμενες υπηρεσίες.

7. «Ολοκληρωμένη θεώρηση των αστικών δικτύων μεταφοράς», οι φοιτητές θα είναι σε θέση:

  • να συνδυάζουν όλα τα παραπάνω για μια ολοκληρωμένη θεώρηση της αστικής κινητικότητας.

8. «Χρήση Νέων Τεχνολογιών», οι φοιτητές θα είναι σε θέση:

  • να γνωρίζουν τις τελευταίες τάσεις τις τεχνολογίας που είτε έχουν ήδη αρχίσει να χρησιμοποιούνται, είτε αναμένεται να χρησιμοποιηθούν στο εγγύς μέλλον στα αστικά δίκτυα μεταφοράς.
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

1. Αστικές μεταφορές και βιώσιμη κινητικότητα

  • Βασικές έννοιες
  • Σχέδια βιώσιμης αστικής κινητικότητας (ΣΒΑΚ)

2. Μέτρα διαχείρισης κινητικότητας

  • Επιλογή μέσου μεταφοράς
  • Κίνητρα για την επιλογή εναλλακτικού μέσου μεταφοράς.
  • Χρήση γης και κινητικότητα.

3. Ποσοτικές και ποιοτικές παράμετροι στις αστικές συγκοινωνίες/μεταφορές

  • Ποσοτικές και ποιοτικές παράμετροι
  • Βασικά μεγέθη και έννοιες στο σύστημα αστικών μεταφορών
  • Μέτρηση και αξιολόγηση συστημάτων αστικών μεταφορών

4. Αστικά Οδικά Δίκτυα

  • Δομή του αστικού οδικού δικτύου
  • Μεγέθη κυκλοφοριακής ροής
  • Υπολογισμός στάθμης εξυπηρέτησης.

5. Δίκτυα μετακίνησης πεζών και ποδηλάτων

  • Ορισμός και ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της πεζής μετακίνησης και της χρήσης ποδηλάτου.
  • Κυκλοφοριακά χαρακτηριστικά της ροής πεζών και ποδηλάτων.
  • Δίκτυα κίνησης Πεζών και ποδηλάτων.
  • Στάθμη εξυπηρέτησης 

6. Μέσα μαζικής μεταφοράς

  • Είδη και χαρακτηριστικά
  • Προσφοράζήτηση και παρεχόμενες υπηρεσίες
  • Ποιότητα εξυπηρέτησης δημόσιων αστικών συγκοινωνιών
  • Μεταφορική ικανότητα

7. Ολοκληρωμένη θεώρηση των αστικών δικτύων μεταφοράς

  • Πολυτροπικές/συνδυασμένες μεταφορές
  • Μεθοδολογία υπολογισμού συνδυασμένης στάθμης εξυπηρέτησης
  • Σταθμοί μετεπιβίβασης
  • Περιβαλλοντικές επιπτώσεις (συστήματα μετρήσεων και παρακολούθησης, εκπομπές καυσαερίων και θόρυβος)

8. Χρήση νέων τεχνολογιών

  • Παλιές και νέες μέθοδοι συλλογής δεδομένων (επίγειοι φωρατές – GPS)
  • Χρήση Μεγάλων Δεδομένων
  • Ευφυή Συστήματα μεταφορών
  • Τηλεματική
  • Εναλλακτικά καύσιμα

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Τρόπος Παράδοσης Στην αίθουσα διδασκαλίας
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class
Οργάνωση Διδασκαλίας Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου (ώρες)
- Διαλέξεις 40
- Ασκήσεις 20
- Εκπαιδευτική επίσκεψη 5
- Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας 10
Σύνολο Μαθήματος 75
Αξιολόγηση Φοιτητών

Ι. Γραπτή τελική εξέταση θεωρίας (80% τελικού βαθμού) που περιλαμβάνει:

  • Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας
  • Επίλυση προβλημάτων

ΙΙ. Ατομικές εργασίες (20% τελικού βαθμού) που περιλαμβάνει:

  • Ασκήσεις υπολογισμού στάθμης εξυπηρέτησης

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΙΟΓΡΑΦΙΑ

  • Ελληνικά Ακαδημαϊκά Ηλεκτρονικά Συγγράμματα και Βοηθήματα:
  • Βιβλία:
    • ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΣΤΙΚΩΝ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΩΝ   (Καρλαύτης Ματθαίος – εκδόσεις  ΣΥΜΜΕΤΡΙΑ)
  • Ηλεκτρονικές Σημειώσεις:
    • Σημειώσεις και ασκήσεις από το e-class

6. ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ

Υπεύθυνος/η μαθήματος:  
Διδασκαλία μαθήματος:  
Φροντιστηριακές ασκήσεις:  
Εργαστηριακές ασκήσεις: