Slide background

Αειφόρος Ανάπτυξη & LCA

1. ΓΕΝΙΚΑ

Σχολή Χημικών Μηχανικών και Μηχανικών Περιβάλλοντος
Επίπεδο Σπουδών Προπτυχιακό
Κωδικός μαθήματος ΜΠ 443 Εξάμηνο Σπουδών 7ο
Είδος μαθήματος Επιλογής
Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας Πιστωτικές Μονάδες

Διαλέξεις και Ασκήσεις πράξης

3
Θ=2, Α=1, Ε=0
3
Τύπος Μαθήματος Επιστημονικής περιοχής
Προαπαιτούμενα Μαθήματα  
Γλώσσα Διδασκαλίας και εξετάσεων Ελληνική
Το Μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές ERASMUS Ναι
Ηλεκτρονική Σελίδα Μαθήματος (URL) https//www.eclass.tuc.gr/courses/MHPER110/

2. MΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Το μάθημα αποτελεί μάθημα επιλογής για την ανάπτυξη συνδυαστικής γνώσης στην αειφόρο ανάπτυξη για μηχανικούς περιβάλλοντος.

Η ύλη του μαθήματος εισάγει τους σπουδαστές σε ένα αντικείμενο συμπληρωματικό στις σπουδές τους σε σχέση με τα υπόλοιπα μαθήματα  και τους δίνει τη δυνατότητα να αναπτύξουν περαιτέρω γνώση στην αξιοποίηση οικονομικών εργαλείων για την αξιολόγηση μέτρων και πολιτικών που οδηγούν σε βιώσιμη ανάπτυξη.

Το μάθημα αρχίζει με την ανάλυση της  σχετικής ορολογίας και την αλληλεπίδραση οικονομίας και φυσικού περιβάλλοντος (βιόσφαιρας). Στη συνέχεια προσδιορίζονται τα κριτήρια και οι προσδιοριστικοί παράμετροι για την αειφόρο διαχείριση, τα πρότυπα βιώσιμης ανάπτυξης. Μη ισόρροπη ανάπτυξη. Γεωργική, βιομηχανική. Ακολουθούν τα οικονομικά της κλιματικής αλλαγής, τα συστήματα περιβαλλοντικής διαχείρισης (EMAS, 14000, 50000) και την κυκλική οικονομία. Τέλος αναφέρονται παραδείγματα από τις συναφείς Ευρωπαϊκές πολιτικές.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να:

  • Έχει κατανοήσει τις κύριες και προσδιοριστικές παραμέτρους για την αειφόρο (βιώσιμη) ανάπτυξη
  • Έχει γνώση βασικών ποσοτικών εργαλείων και των τεχνικών ανάλυσης μέτρων και πολιτικών για την βιώσιμη ανάπτυξη
  • Αντιληφθεί το περιβάλλον και με οικονομικούς όρους, ώστε να υποστηρίξει μελλοντικές εφαρμογές για την προστασία του
  • Αξιολογεί τα τεχνικά έργα και πολιτικές σύμφωνα με σύγχρονα περιβαλλοντικά συστήματα
  • Αντιλαμβάνεται σημαντικές πτυχές της Ευρωπαϊκής πολιτικής για το περιβάλλον
Γενικές Ικανότητες
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  • Οικονομικό σύστημα και περιβάλλον. Αειφορία (sustainability). Παραδείγματα. Η έννοια της ανάπτυξης.
  • Εισόδημα. Επίδραση των ρυθμών ανάπτυξης. Επίπεδο ανάπτυξης και ταξινόμηση χωρών. Προσδιοριστικοί παράγοντες της ανάπτυξης. Ανάπτυξη με και χωρίς τεχνολογική πρόοδο.
  • Παραγωγικότητα.
  • Φυσικοί πόροι. Σχέση οικονομικής σφαίρας και βιόσφαιρας. Παραδείγματα από την ενέργεια και την κυκλική οικονομία
  • Αειφόρος διαχείριση. Πρότυπα οικονομικής ανάπτυξης. Μη ισόρροπη ανάπτυξη. Γεωργική, βιομηχανική,
  • Διεθνείς οικονομικές συναλλαγές και μεταφορά τεχνολογίας.
  • Επαναπροσδιορισμός εθνικού εισοδήματος και ευημερίας. Απαξίωση εθνικού κεφαλαίου. Παραδείγματα από την Παγκόσμια Τράπεζα.
  • Δείκτες Αειφόρου Οικονομικής Ευημερίας
  • Μακροχρόνια ανάπτυξη και αειφορία. Οικονομικά της οικολογίας.
  • Οικονομικά της Κλιματικής Αλλαγής. Εξωτερικές οικονομίες.
  • Ανάλυση κόστους – οφέλους. Συστήματα Περιβαλλοντικής Διαχείρισης –EMAS.
  • Περιβαλλοντικοί φόροι. Μετάβαση σε αειφόρα παραγωγικά συστήματα. Το Παράδειγμα της ενέργειας.
  • Ευρωπαϊκές πολιτικές για την αειφορία. Τα Ευρωπαϊκά Προγράμματα Πλαίσιο για την αειφόρο ανάπτυξη.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Τρόπος Παράδοσης Στην αίθουσα διδασκαλίας

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class όπου είναι αναρτημένο ηλεκτρονικά το σύνολο του εκπαιδευτικού υλικού του μαθήματος
Οργάνωση Διδασκαλίας Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου (ώρες)
- Διαλέξεις 26
- Ασκήσεις Πράξης που εστιάζουν στην εφαρμογή μεθοδολογιών και ανάλυση μελετών περίπτωσης σε μικρότερες ομάδες φοιτητών 13
-Αυτοτελής Μελέτη 36
Σύνολο Μαθήματος 75

Αξιολόγηση Φοιτητών

  • Ατομικό project (εθελοντικό, 20% bonus)
  • Τελική γραπτή εξέταση (100%)

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΙΟΓΡΑΦΙΑ

-Προτεινόμενη Βιβλιογραφία :

  • Φυσικοί πόροι, περιβάλλον και ανάπτυξη, Αραμπατζής Γαρύφαλλος, Πολύζος Σεραφείμ, ISBN: 978-960-418-153-7, 2008, σελ. 736
  • Οικονομικά και πολιτικές για τη βιώσιμη διαχείριση του περιβάλλοντος και των φυσικών πόρων, Πρωτοπαπάς Α., Kula Erhun, ISBN: 960301950Χ Εκδόσεις Σάκκουλα Α.Ε., 2005, σελ. 493

-Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

  • Desalination and Water Management
  • Ecological Indicators
  • Energy for Sustainable Development
  • Energy Policy Interciencia
  • Journal of Cleaner Production
  • Land Use Policy
  • Sustainable Cities & Society
  • Technovation

6. ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ

Υπεύθυνος/η μαθήματος: Καθηγητής  Θ. Τσούτσος (Μέλος ΔΕΠ - ΧΗΜΗΠΕΡ)
Διδασκαλία μαθήματος: Καθηγητής  Θ. Τσούτσος (Μέλος ΔΕΠ - ΧΗΜΗΠΕΡ)
Φροντιστηριακές ασκήσεις: Ε. Μπαραδάκης (Μέλος ΕΤΕΠ - ΧΗΜΗΠΕΡ)
Εργαστηριακές ασκήσεις: