1. ΓΕΝΙΚΑ
Σχολή | Χημικών Μηχανικών και Μηχανικών Περιβάλλοντος | ||
Επίπεδο Σπουδών | Προπτυχιακό | ||
Κωδικός μαθήματος | ΚΕΠ 302 | Εξάμηνο Σπουδών | 6ο |
Είδος μαθήματος | Επιλογής | ||
Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες | Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας | Πιστωτικές Μονάδες | |
Διαλέξεις | 3 Θ=3, Α=0, Ε=0 | 4 | |
Τύπος Μαθήματος | Γενικών γνώσεων | ||
Προαπαιτούμενα Μαθήματα | |||
Γλώσσα Διδασκαλίας και εξετάσεων | Ελληνική | ||
Το Μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές ERASMUS | Όχι | ||
Ηλεκτρονική Σελίδα Μαθήματος (URL) | https//www.eclass.tuc.gr/courses/MPD298/ |
2. MΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα |
Μετά την ολοκλήρωση της μαθησιακής διαδικασίας οι φοιτητές θα είναι σε θέση:
|
Γενικές Ικανότητες |
|
3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Η βιομηχανική κοινωνιολογία εντάσσεται στο πλαίσιο της Κοινωνιολογίας της Εργασίας και της Ανάπτυξης. Ο τομέας αυτός της κοινωνιολογίας εμφανίστηκε στην οργανωμένη του μορφή τον 13αι. και απογειώθηκε το δεύτερο μισό του 19αι. Έχει ως κεντρικό πυρήνα τις αλλαγές των παραγωγικών συστημάτων και τον κλάδο της μεταποίησης (βιοτεχνία, βιομηχανία), σε συνδυασμό με συναφείς κλάδους της παραγωγικής καθώς και της επιστημονικής δραστηριότητας. Ασχολείται με τις σχέσεις των ανθρώπων μέσα στη βιομηχανική παραγωγή και συγκεκριμένα στα εργοστάσια και στις επιχειρήσεις. O γενικότερος στόχος του μαθήματος προσδιορίζεται ως η μελέτη της λειτουργίας, της δομής και της εξέλιξης της βιομηχανίας, ενώ ιδιαίτερο βάρος δίνει στις ανθρώπινες σχέσεις που αναπτύσσονται στις βιομηχανικές μονάδες ανάμεσα σε εργοδότες, εργαζομένους, διευθυντές, προϊσταμένους κ.λπ. Αποτυπώνει ερωτήματα για το πώς διαγράφεται το μέλλον του φαινομένου της εργασίας ενόψει της γενικευμένης χρήσης αυτοματισμών νέας τεχνολογίας, για το κατά πόσον αυτή η τελευταία επικαθορίζει την εργασία και την κοινωνία ή και το αντίστροφο, για το κατά πόσον το σύγχρονο εργατικό κίνημα μπορεί να επηρεάσει τις εξελίξεις και ασφαλώς για τον ρόλο τον οποίο μπορεί να διαδραματίσει η ίδια η κοινωνιολογία στην κατεύθυνση της επεξήγησης, ανάλυσης και κατανόησης των φαινομένων που παράγουν οι ευρύτερες σύγχρονες μεταβολές. Συνοψίζοντας θα λέγαμε ότι το μάθημα μελετά όλα τα κοινωνικά φαινόμενα σε μία εκβιομηχανισμένη κοινωνία. Ενδεικτικές προς μελέτη έννοιες είναι: α) η ιστορική εξέλιξη της εργασίας και ο σύγχρονος ιστορικός της ρόλος, β) η έννοια της βιομηχανικής κοινωνιολογίας, γ) οι γενικές θεωρίες των κλασικών κοινωνιολόγων για την εργασία και την οργάνωση, δ) η επιστημονική διοίκηση στις ανθρώπινες σχέσεις, ε) οι σύγχρονες θεωρίες για την εργασία και την οργάνωση, στ) ο μεταφορντισμός ως οργανωτικό και εργασιακό μοντέλο, ζ) η εργασία και κοινωνική προστασία, η) η εργασία και η οργάνωση σε δυνητικό περιβάλλον. |
4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Τρόπος Παράδοσης | Πρόσωπο με πρόσωπο και διαμέσου ηλεκτρονικής επικοινωνίας (e-class, email). Το πρόγραμμα περιλαμβάνει 13 εισηγήσεις τρίωρης διάρκειας, σε εβδομαδιαία βάση. Η παρακολούθηση τους είναι προαιρετική αλλά συνιστάται η συστηματική, ενεργή και επιμελής συμμετοχή των φοιτητών. Οι παρουσιάσεις μέσω του microsoft powerpoint είναι απλές και κατανοητές, δεν απαιτούν προηγούμενες οικονομικές γνώσεις και συνδυάζονται με μελέτες περιπτώσεων (Case studies). | ||
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών | Διαμέσου της πλατφόρμας e-class προσφέρεται πλούσιο διαδικτυακό και οπτικοακουστικό υλικό για την καλύτερη εμπέδωση του μαθήματος, καθώς και σημειώσεις του διδάσκοντα σε ηλεκτρονική μορφή. | ||
Οργάνωση Διδασκαλίας | Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου (ώρες) | |
- Διαλέξεις | 30 | ||
- Συγγραφή Εργασίας | 30 | ||
- Αυτοτελής Μελέτη | 40 | ||
Σύνολο Μαθήματος | 100 | ||
Αξιολόγηση Φοιτητών | Εργασίες: Στα πλαίσια του μαθήματος ανατίθενται πριμοδοτικές εργασίες στους φοιτητές. Οι εργασίες είναι αυστηρά ατομικές και δεν είναι απαλλακτικές, ενώ ενυπάρχει υποχρεωτική παρουσίαση της εργασίας, μέσω του προγράμματος Powerpoint, κατά τη διάρκεια των εισηγήσεων. Εφόσον οι φοιτητές περάσουν τη γραπτή δοκιμασία του μαθήματος (στην ανάλογη εξεταστική περίοδο) προστίθενται στη βαθμολογία τους, κατά μέγιστο, τρεις (3) μονάδες. Εξετάσεις: Η βαθμολογία δίνεται στη δεκάβαθμη κλίμακα. Η απαλλαγή από το μάθημα προϋποθέτει βαθμό τουλάχιστον ίσο με πέντε (5). O τελικός βαθμός προσδιορίζεται από την επίδοση στην τελική γραπτή εξέταση (την περίοδο Ιουνίου ή Σεπτεμβρίου). Η εξέταση αυτή είναι γραπτή και διαρκεί δύο ώρες. Η επιτυχία στις εξετάσεις προϋποθέτει, κατά κανόνα, την παρακολούθηση παραδόσεων, την ενεργό συμμετοχή σε αυτές και τη συστηματική εβδομαδιαία μελέτη μικρών τμημάτων της εξεταστέας ύλης. Ο βαθμός των εργασιών συνυπολογίζεται στην τελική βαθμολόγηση. |
5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΙΟΓΡΑΦΙΑ
|
6. ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ
Υπεύθυνος/η μαθήματος: | Διδάσκεται από τη Σχολή ΜΠΔ | ||||
Διδασκαλία μαθήματος: | |||||
Φροντιστηριακές ασκήσεις: | |||||
Εργαστηριακές ασκήσεις: |