Slide background

Οικολογία

1. ΓΕΝΙΚΑ:

Σχολή Χημικών Μηχανικών και Μηχανικών Περιβάλλοντος
Επίπεδο Σπουδών Προπτυχιακό
Κωδικός μαθήματος ΜΠ 112 Εξάμηνο Σπουδών 1ο
Είδος μαθήματος Υποχρεωτικό
Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας Πιστωτικές Μονάδες
Διαλέξεις και εργαστηριακές ασκήσεις 4
Θ=2, Α=0, Ε=2
4
Τύπος Μαθήματος Γενικών Γνώσεων
Προαπαιτούμενα Μαθήματα  
Γλώσσα Διδασκαλίας και εξετάσεων Ελληνική
Το Μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές ERASMUS Ναι
Ηλεκτρονική Σελίδα Μαθήματος (URL) https://www.eclass.tuc.gr/courses/MHPER112

 

2. MΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα

1. «Συστήματα & Οικοσυστήματα», οι φοιτητές θα είναι σε θέση:

  • να εξηγήσουν την έννοια του συστήματος και τη χρήση των μοντέλων στη περιβαλλοντική μηχανική
  • να αντιλαμβάνονται το οικοσύστημα ως σύστημα
  • να κατανοούν τα στάδια δημιουργίας μοντέλων & τις γενικές κατηγορίες, όπου εντάσσονται

2. «Οργανισμού & Παράγοντες του Περιβάλλοντος», οι φοιτητές θα είναι σε θέση:

  • να γνωρίζουν τις βασικές κατηγορίες οργανισμών που διαβιούν στο περιβάλλον
  • να γνωρίζουν τις κύριες μεταβολικές πορείες, οι οποίες συμβάλλουν στη μεταφορά ενέργειας εντός του οικοσυστήματος
  • να κατανοούν την έννοια & σημασία του περιοριστικού παράγοντα (περιοριστικής τροφής)
  • να γνωρίζουν τους βασικούς περιβαλλοντικούς παράγοντες, οι οποίοι συμβάλλουν & επηρεάζουν την ευστάθεια του οικοσυστήματος

3. «Οργάνωση στο Επίπεδο των Πληθυσμών», οι φοιτητές θα είναι σε θέση:

  • να γνωρίζουν τα κύρια μοντέλα μεταβολής μεγέθους ενός πληθυσμού & τα μοντέλα αλληλεπιδράσεων μεταξύ δύο πληθυσμών
  • να επιλύουν ασκήσεις βάσει αυτών των μοντέλων
  • να γνωρίζουν τις στρατηγικές επιβίωσης των πληθυσμών

4. «Οργάνωση στο Επίπεδο των Οικοσυστημάτων», οι φοιτητές θα είναι σε θέση:

  • να κατανοούν τη ροή ενέργειας μέσω τροφικών αλυσίδων & τροφικών πλεγμάτων
  • να γνωρίζουν το ενεργειακό μοντέλο του οικοσυστήματος
  • να κατανοούν τους βιογεωχημικούς κύκλους & τις διαταραχές αυτών στο πλαίσιο λειτουργίας του οικοσυστήματος
  • να γνωρίζουν το μαθηματικό μοντέλο λίμνης
  • να επιλύουν ασκήσεις με βάση τα παραπάνω

5. «Περιβαλλοντικά Προβλήματα & Ρύπανση Περιβάλλοντος», οι φοιτητές θα είναι σε θέση:

  • να γνωρίζουν τα καίρια περιβαλλοντικά προβλήματα, όσον αφορά στην αλλοίωση & την υποβάθμιση του οικοσυστήματος
  • να αντιλαμβάνονται την έννοια & τη σημασία της βιοποικιλότητας
  • να κατανοούν βασικές έννοιες & φαινόμενα τοξικής ρύπανσης (ρύπανση από βαρέα μέταλλα)
  • να γνωρίζουν φαινόμενα ρύπανσης του υδάτινου περιβάλλοντος (κατανόηση φαινομένου ευτροφισμού, αποξυγόνωσης, παρουσίας παθογόνων μικροοργανισμών)
  • να γνωρίζουν φαινόμενα ρύπανσης της ατμόσφαιρας  (φαινόμενο θερμοκηπίου, όξινη βροχή, φωτοχημικό νέφος, μείωση στρατοσφαιρικού όζοντος, κλιματική αλλαγή)

6. «Διαχείριση Περιβαλλοντικών Προβλημάτων», οι φοιτητές θα είναι σε θέση:

  • να γνωρίζουν τα βασικά στάδια επεξεργασίας υγρών αποβλήτων
  • να χρησιμοποιούν βασικά εργαλεία περιβαλλοντικής ανάλυσης, εκτίμησης & διαχείρισης (περιβαλλοντικοί ενδείκτες & δείκτες, ανάλυση κύκλου ζωής)
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Ομαδική εργασία
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Συστήματα & οικοσυστήματα.
    • Έννοια συστήματος
    • Έννοια & χρήση των μοντέλων
    • Κατάσταση & ευστάθεια συστήματος
    • Μαθηματικά μοντέλα οικοσυστημάτων
  2. Οργανισμοί & παράγοντες του περιβάλλοντος
    • Κατηγορίες οργανισμών
    • Χημική σύνθεση κυττάρου
    • Μεταβολισμός – Ένζυμα
    • Αποθήκευση ενέργειας
    • Φωτοσύνθεση – Αναπνοή – Χημικοσύνθεση
    • Περιοριστική τροφή
    • Αλληλεπίδραση οργανισμών & περιβάλλοντος
  3. Η οργάνωση στο επίπεδο των πληθυσμών
    • Δυναμική πληθυσμών
    • Μοντέλα μεταβολής μεγέθους ενός πληθυσμού
    • Αλληλεπιδράσεις μεταξύ δύο πληθυσμών
    • Φυσική επιλογή & εξέλιξη
    • Στρατηγικές επιβίωσης πληθυσμών
  4. Η οργάνωση στο επίπεδο των οικοσυστημάτων
    • Ροή ενέργειας στο οικοσύστημα
    • Περιοριστικοί παράγοντες σε διάφορα περιβάλλοντα
    • Κυκλοφορία χημικών ουσιών στα οικοσυστήματα
    • Συμπεριφορά των οικοσυστημάτων στο χρόνο
    • Λειτουργίες υδατικών & παράκτιων οικοσυστημάτων
  5. Αλλοιώσεις & υποβάθμιση του φυσικού περιβάλλοντος
    • Αποδάσωση
    • Διάβρωση
    • Ερημοποίηση
    • Αλάτωση
    • Βιοποικιλότητα
  6. Τοξική ρύπανση
    • Τοξικοί ρύποι
    • Βιολογική μεγέθυνση – βιοσυσσώρευση
    • Πτητικές οργανικές ενώσεις
    • Συνθετικές τοξικές οργανικές ενώσεις
    • Τοξική ρύπανση από μέταλλα & ανόργανες ενώσεις
  7. Ρύπανση του νερού
    • Πηγές & επιπτώσεις υδατικών ρύπων
    • Αποξυγόνωση
    • Ευτροφισμός
    • Μόλυνση
    • Τοξικές ύλες
    • Πετρέλαιο
    • Θερμά απόβλητα
  8. Ρύπανση της ατμόσφαιρας
    • Πηγές & επιπτώσεις ατμοσφαιρικών ρύπων
    • Όξινη βροχή
    • Μείωση στρατοσφαιρικού όζοντος
    • Φαινόμενο θερμοκηπίου
    • Κλιματική αλλαγή
  9. Διαχείριση περιβαλλοντικών προβλημάτων
    • Αντιμετώπιση υδατικής ρύπανσης
    • Εργαλεία περιβαλλοντικής ανάλυσης, εκτίμησης & διαχείρισης (Περιβαλλοντικοί δείκτες & ανάλυση κύκλου ζωής)

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Τρόπος Παράδοσης Στην αίθουσα διδασκαλίας
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class
Οργάνωση Διδασκαλίας Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου (ώρες)
- Διαλέξεις 40
- 10 Εργαστηριακές Ασκήσεις 30
- 10 Ομαδικές εργασίες στο πλαίσιο των εργαστηριακών ασκήσεων 20
- Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας 10
Σύνολο Μαθήματος 100

Αξιολόγηση Φοιτητών

Ι. Γραπτή τελική εξέταση θεωρίας (60% τελικού βαθμού) που περιλαμβάνει:

  • Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας
  • Επίλυση προβλημάτων σχετικών με ποσοτικά δεδομένα
  • Βαθμός εργαστηρίου (40% τελικού βαθμού) που περιλαμβάνει:

ΙΙ. Βαθμός εργαστηρίου (40% τελικού βαθμού) που περιλαμβάνει:

  • Γραπτή τελική εξέταση (40% βαθμού του εργαστηρίου)
  • Αξιολόγηση ομαδικών εργασιών (60% βαθμού του εργαστηρίου

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΙΟΓΡΑΦΙΑ

  • Οικολογία, Οικοσυστήματα και Προστασία του Περιβάλλοντος, Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 41959128,  Έκδοση 2007, Συγγραφέας: Κ. Χατζημπίρος. ISBN 978-960-266-121-5. Εκδόσεις ΣΥΜΜΕΤΡΙΑ.
  • Οικολογία, Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 45453, Έκδοση: 3η/1996, Συγγραφέας: Σ.  Λυκάκης. ISBN: 978-960-266-165-9. Εκδόσεις Σ. ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ & ΣΙΑ Ο.Ε.
  • Σημειώσεις εργαστηριακών ασκήσεων Οικολογίας (E-class).

6. ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ

Υπεύθυνος/η μαθήματος: Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Δ. Βενιέρη (Μέλος ΔΕΠ - ΧΗΜΗΠΕΡ)
Διδασκαλία μαθήματος: Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Δ. Βενιέρη (Μέλος ΔΕΠ - ΧΗΜΗΠΕΡ)
Φροντιστηριακές ασκήσεις:  
Εργαστηριακές ασκήσεις: Ι. Γουνάκη (Μέλος ΕΔΙΠ- ΧΗΜΗΠΕΡ)