Slide background

Χημικές Διεργασίες στην Επεξεργασία Νερού & Υγρών Αποβλήτων

1. ΓΕΝΙΚΑ

Σχολή Χημικών Μηχανικών και Μηχανικών Περιβάλλοντος
Επίπεδο Σπουδών Προπτυχιακό
Κατεύθυνση Μηχανικών Περιβάλλοντος
Κωδικός μαθήματος    ΜΠ 437      Εξάμηνο Σπουδών 7ο
Είδος μαθήματος Υποχρεωτικό
Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας Πιστωτικές Μονάδες
Διαλέξεις και Φροντιστηριακές και Εργαστηριακές Ασκήσεις 5
Θ=2, Α=1, Ε=4/2
6
Τύπος Μαθήματος Επιστημονικής Περιοχής
Προαπαιτούμενα Μαθήματα  
Γλώσσα Διδασκαλίας και εξετάσεων Ελληνική
Το Μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές ERASMUS Όχι
Ηλεκτρονική Σελίδα Μαθήματος (URL) https//www.eclass.tuc.gr/courses/MHPER143/

2. MΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Το μάθημα αυτό είναι σχεδιασμένο να δώσει στους φοιτητές της Κατεύθυνσης Μηχανικών Περιβάλλοντος τις βασικές αρχές των χημικών διεργασιών που χρησιμοποιούνται στην επεξεργασία του νερού και των υγρών αποβλήτων, καθώς και τις μεθόδους για τον τεχνικό σχεδιασμό των εγκαταστάσεων και του σχετικού εξοπλισμού.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να:

  • Ανακαλεί  τις βασικές αρχές και τα κρίσιμα χαρακτηριστικά των χημικών διεργασιών.
  • Αναγνωρίζει τα  βασικά εργαλεία και τις τεχνικές ανάλυσης συστημάτων επεξεργασίας νερού και υγρών αποβλήτων που στηρίζονται σε χημικές μεθόδους.
  • Υπολογίζει τις διαστάσεις των δεξαμενών και αντιδραστήρων
  • Επιλέγει τα τεχνικά χαρακτηριστικά του απαιτούμενου ηλεκτρο-μηχανολογικού εξοπλισμού των επιμέρους χημικών διεργασιών στο πλαίσιο αντιμετώπισης ενός περιβαλλοντικού προβλήματος.
  • Αξιολογεί τεχνικά τη βέλτιστη περιβαλλοντική λύση σε ένα ρεαλιστικό θέμα επεξεργασίας νερού ή/και υγρών αποβλήτων.
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Βασικές αρχές χημικής ισορροπίας στο νερό
  2. Σχηματισμός συμπλόκων, διαλυτότητα των αλάτων
  3. Οξέα και βάσεις, διαγράμματα pC-pH
  4. Χημική κατακρήμνιση
  5. Κροκίδωση
  6. Συσσωμάτωση
  7. Σχεδιασμός δεξαμενών κροκίδωσης-συσσωμάτωσης
  8. Προσρόφηση και υλικά προσρόφησης
  9. Καμπύλες προσρόφησης, σχεδιασμός φίλτρων
  10. Απολύμανση - χλωρίωση
  11. Απολύμανση - οζόνωση, υπεριώδης αντινοβολία
  12. Ιοντοανταλλαγή
  13. Ασκήσεις και σχεδιαστικά παραδείγματα

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Τρόπος Παράδοσης Στην αίθουσα διδασκαλίας

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class, όπου είναι αναρτημένο ηλεκτρονικά το σύνολο του εκπαιδευτικού υλικού του μαθήματος
Οργάνωση Διδασκαλίας Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου (ώρες)
- Διαλέξεις 26
- Φροντιστήριο 13
- Εργαστηριακές ασκήσεις συμπεριλαμβανομένης της συγγραφής των εργαστηριακών αναφορών 40
- Μικρές ατομικές εργασίες εξάσκησης (projects) 20
- Αυτοτελής μελέτη 51
Σύνολο Μαθήματος 150
Αξιολόγηση Φοιτητών
  • Τελική γραπτή εξέταση (70% ή 90%)
  • Εργαστήρια (10%)
  • Εργασίες (project) (20% bonus)

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΙΟΓΡΑΦΙΑ

  • Metcalf & Eddy, Μηχανική Υγρών Αποβλήτων, Τόμοι Α και Β, 1η Έκδοση, Εκδόσεις Α. ΤΖΙΟΛΑ & ΥΙΟΙ, 2006
  • Μήτρακας Μανασής, Ποιοτικά χαρακτηριστικά και επεξεργασίας νερού, 2η Έκδοση, Εκδόσεις Α. ΤΖΙΟΛΑ & ΥΙΟΙ, 2001

6. ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ

Υπεύθυνος/η μαθήματος: Επίκουρος Καθηγητής Α. Στεφανάκης (Μέλος ΔΕΠ- ΧΗΜΗΠΕΡ)
Διδασκαλία μαθήματος: Επίκουρος Καθηγητής Α. Στεφανάκης (Μέλος ΔΕΠ- ΧΗΜΗΠΕΡ)
Φροντιστηριακές ασκήσεις: Επίκουρος Καθηγητής Α. Στεφανάκης (Μέλος ΔΕΠ- ΧΗΜΗΠΕΡ)
Εργαστηριακές ασκήσεις: Ε. Κουκουράκη (Μέλος ΕΔΙΠ-ΧΗΜΗΠΕΡ),  Ρ. Σαρίκα (Μέλος ΕΔΙΠ - ΧΗΜΗΠΕΡ)