1. ΓΕΝΙΚΑ
Σχολή | Χημικών Μηχανικών και Μηχανικών Περιβάλλοντος | ||
Επίπεδο Σπουδών | Προπτυχιακό | ||
Κατεύθυνση | Χημικών Μηχανικών | ||
Κωδικός μαθήματος | ΜΠ 303 | Εξάμηνο Σπουδών | 6ο |
Είδος μαθήματος | Υποχρεωτικό | ||
Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες | Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας | Πιστωτικές Μονάδες | |
Διαλέξεις & Ασκήσεις πράξης | 4 Θ=1, Α=0, Ε=3 | 4 | |
Τύπος Μαθήματος | Επιστημονικής Περιοχής | ||
Προαπαιτούμενα Μαθήματα | |||
Γλώσσα Διδασκαλίας και εξετάσεων | Ελληνική | ||
Το Μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές ERASMUS | Όχι | ||
Ηλεκτρονική Σελίδα Μαθήματος (URL) | https://www.eclass.tuc.gr/modules/auth/courses.php?fc=68 |
2. MΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα |
Το μάθημα «Τεχνολογίες Ενέργειας και Περιβάλλοντος» είναι ένα εργαστηριακό μάθημα που σκοπό έχει να εξοικειώσει και να εκπαιδεύσει του φοιτητές σε ενεργειακές τεχνολογίες που αφορούν κυρίως (αλλά όχι μόνο) τους Μηχανικούς Περιβάλλοντος. Οι ενεργειακές τεχνολογίες στις οποίες αναφέρεται το μάθημα είναι τεχνολογίες κυρίως Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, καθώς και τεχνολογίες που χρησιμοποιούνται για τη μελέτη του ηλιακού και αιολικού δυναμικού μιας περιοχής. Επιπλέον εξετάζονται θέματα προσδιορισμού των εκπομπών αέριων ρύπων από συστήματα κεντρικής θέρμανσης και του ενεργειακού αποτυπώματος που αφήνουν τελικά αυτές στο περιβάλλον. Τέλος εξετάζονται οι βασικές αρχές της θερμικής άνεσης σε εσωτερικούς χώρους και η σχέση της με την ενεργειακή κατανάλωση και την ποιότητα του αέρα. Το μάθημα είναι διαρθρωμένο γύρω από έξι εργαστηριακές ασκήσεις που αφορούν σε χρήση οργάνων μέτρησης πυκνότητας ηλιακής ακτινοβολίας και ταχύτητας ανέμου, βασικές τεχνολογίες παραγωγής ενέργειας αξιοποιώντας την ηλιακή ενέργεια (Φ/Β και ηλιακοί θερμοσίφωνες με επίπεδο ηλιακό συλλέκτη), μέτρηση εκπομπών με φορητούς αναλυτές καυσαερίων από συστήματα οικιακής θέρμανσης (καυστήρας-λέβητας) και προσδιορισμού της θερμικής άνεσης κατά ISO7730. Συνδυάζει με αρμονικό τρόπο την εισαγωγή των φοιτητών σε θέματα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και βελτιστοποίησης της ενεργειακής κατανάλωσης σε σχέση με την προστασία του περιβάλλοντος και της χρήσης απλών οργάνων προσδιορισμού βασικών παραμέτρων για την εκτίμηση της απόδοσης ενεργειακών συστημάτων. Παρέχεται στους φοιτητές η δυνατότητα της άμεσης πρακτικής εφαρμογής των περιεχομένων των διαλέξεων οδηγώντας στην καλύτερη κατανόηση τους και στην αύξηση της κριτικής τους σκέψης. Το μάθημα βοηθάει τους φοιτητές αποκτήσουν τις απαραίτητες βασικές θεωρητικές αλλά κυρίως πειραματικές γνώσεις και δεξιότητες για να παρακολουθήσουν το μάθημα Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΜΠ 444) του 8ου εξαμήνου. Επίσης συνιστά πειραματική συνέχεια των Μαθημάτων Περιβαλλοντική Μετεωρολογία/Μοντέλα Ποιότητας Αέρα και Ατμοσφαιρική Ρύπανση, δημιουργώντας έτσι μία αλυσίδα μαθημάτων που παρέχουν στους φοιτητές μια σφαιρική αντίληψη της χρήσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας σε συνδυασμό με την ενεργειακή κατανάλωση και τη μείωση των αέριων και σωματιδιακών εκπομπών. Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να:
|
Γενικές Ικανότητες |
|
3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
|
4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Τρόπος Παράδοσης | Στην αίθουσα διδασκαλίας, σε χώρους εργαστηρίων και σε εξωτερικούς χώρους. | ||
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών | Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class και πιο συγκεκριμένα με την ανάρτηση του βασικού αλλά και πρόσθετου εκπαιδευτικού υλικού (Εργαστηριακές Σημειώσεις, Φύλλα εργασίας, παρουσιάσεις, πρόσθετες ασκήσεις, προτεινόμενη βιβλιογραφία). Επίσης περιλαμβάνει την προβολή videos στην διάρκεια των διαλέξεων και των εργαστηριακών ασκήσεων. Τέλος όλες οι εργασίες «ανεβαίνουν» ηλεκτρονικά από τους φοιτητές , διορθώνονται ηλεκτρονικά και επιστρέφονται βαθμολογημένες και με σχόλια ανατροφοδότησης επίσης ηλεκτρονικά. | ||
Οργάνωση Διδασκαλίας | Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου (ώρες) | |
- Διαλέξεις (εργαστήριο) | 13 | ||
- Ομαδικές Εργαστηριακές Ασκήσεις | 39 | ||
- Σύνταξη εργαστηριακών αναφορών | 13 | ||
- Αυτοτελής Μελέτη | 35 | ||
Σύνολο Μαθήματος | 100 | ||
Αξιολόγηση Φοιτητών | I. Προφορική εξέταση πριν από την εκτέλεση κάθε εργαστηριακής άσκησης και αξιολόγηση της παρουσίας του φοιτητή (10%) ΙΙ. 6 ομαδικές (ανά 3 άτομα) εργαστηριακές αναφορές (50%) που παραδίδονται εντός του εξαμήνου διδασκαλίας του μαθήματος ΙΙΙ. Γραπτή τελική εξέταση του εργαστηριακού (40%) Σημειώνεται ότι ο κάθε φοιτητής πρέπει να έχει προβιβάσιμο βαθμό (≥5) σε καθεμία από τις παραπάνω διαδικασίες αξιολόγησης. |
5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΙΟΓΡΑΦΙΑ
|
6. ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ
Υπεύθυνος/η μαθήματος: | Καθηγήτρια Δ. Κολοκοτσά (Μέλος ΔΕΠ - ΧΗΜΗΠΕΡ), Καθηγητής Μ. Λαζαρίδης (Μέλος ΔΕΠ - ΧΗΜΗΠΕΡ), Καθηγητής Θ. Τσούτσος (Μέλος ΔΕΠ - ΧΗΜΗΠΕΡ), Θ. Γλυτσός (Μέλος ΕΔΙΠ- ΧΗΜΗΠΕΡ), Ι. Κανάκης (Μέλος ΕΔΙΠ- ΧΗΜΗΠΕΡ), Α. Σπυριδάκη (Μέλος ΕΔΙΠ- ΧΗΜΗΠΕΡ) | ||||
Διδασκαλία μαθήματος: | Καθηγήτρια Δ. Κολοκοτσά (Μέλος ΔΕΠ - ΧΗΜΗΠΕΡ), Καθηγητής Μ. Λαζαρίδης (Μέλος ΔΕΠ - ΧΗΜΗΠΕΡ), Καθηγητής Θ. Τσούτσος (Μέλος ΔΕΠ - ΧΗΜΗΠΕΡ), Θ. Γλυτσός (Μέλος ΕΔΙΠ- ΧΗΜΗΠΕΡ), Ι. Κανάκης (Μέλος ΕΔΙΠ- ΧΗΜΗΠΕΡ), Α. Σπυριδάκη (Μέλος ΕΔΙΠ- ΧΗΜΗΠΕΡ) | ||||
Φροντιστηριακές ασκήσεις: | - | ||||
Εργαστηριακές ασκήσεις: | Θ. Γλυτσός (Μέλος ΕΔΙΠ- ΧΗΜΗΠΕΡ), Ι. Κανάκης (Μέλος ΕΔΙΠ- ΧΗΜΗΠΕΡ), Α. Σπυριδάκη (Μέλος ΕΔΙΠ- ΧΗΜΗΠΕΡ) |