Slide background

Ανάλυση & Σχεδιασμός Χημικών Διεργασιών I

1. ΓΕΝΙΚΑ

Σχολή Χημικών Μηχανικών και Μηχανικών Περιβάλλοντος
Επίπεδο Σπουδών Προπτυχιακό
Κατεύθυνση Χημικών Μηχανικών
Κωδικός μαθήματος        ΧΜΠ 301 Εξάμηνο Σπουδών 5ο
Είδος μαθήματος Υποχρεωτικό
Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας Πιστωτικές Μονάδες
Διαλέξεις και Εργαστηριακές Ασκήσεις 3
Θ=2, Α=1, Ε=0
5
Τύπος Μαθήματος Επιστημονικής Περιοχής
Προαπαιτούμενα Μαθήματα  
Γλώσσα Διδασκαλίας και εξετάσεων Ελληνική
Το Μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές ERASMUS Ναι
Ηλεκτρονική Σελίδα Μαθήματος (URL)  

 

2. MΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να:

  • Ανακαλεί την έννοια της χημικής ισορροπίας.
  • Αναγνωρίζει βασικές αρχές  της κινητικής χημικών αντιδράσεων,  το ρυθμό των χημικών αντιδράσεων, τη λειτουργία των βασικών τύπων ισοθερμοκρασιακών και μη ισοθερμοκρασιακών ομογενών (ιδανικών) αντιδραστήρων (batch, CSTR, PFR), τη λειτουργία αντιδραστήρων συνεχούς ροής (CSTR) σε σειρά και αντιδραστήρων με ανακύκλωση, τη λειτουργία των μη ιδανικών αντιδραστήρων.
  • Αναλύει κινητικά  δεδομένα από αντιδραστήρες και προβλήματα  χημικής κινητικής (προσδιορισμός κινητικής σταθεράς, τάξης και ενέργειας ενεργοποίησης αντίδρασης).
  • Σχεδιάζει βασικούς τύπους των ομογενών ιδανικών αντιδραστήρων, των μη ισοθερμοκρασιακών αντιδραστήρων.
  • Προσδιορίζει αποκλίσεις από την ιδανική λειτουργία αντιδραστήρων και τις βέλτιστες συνθήκες λειτουργίας αντιδραστήρων που σχετίζονται με χημικές διεργασίες. 
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σχεδιασμός και Διαχείριση Έργων

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Στοιχειομετρία.
  2.  Κινητική χημικών αντιδράσεων.
  3. Θερμοδυναμική ανάλυση των χημικών αντιδράσεων.
  4. Η εξίσωση του Arrhenius.
  5. Σχεδιασμός ισοθερμοκρασιακών ομογενών χημικών αντιδραστήρων (batch, CSTR).
  6. Σχεδιασμός ισοθερμοκρασιακών ομογενών χημικών αντιδραστήρων PFR.
  7. Αντιδραστήρες CSTR σε σειρά.
  8. Αντιδραστήρες με ανακύκλωση.
  9. Σχεδιασμός μη ισοθερμοκρασιακών ομογενών χημικών αντιδραστήρων.
  10. Μη ιδανικοί χημικοί αντιδραστήρες.
  11. Δυναμική απόκριση αντιδραστήρων.
  12.  Συνάρτηση κατανομής χρόνων παραμονής στη δυναμική απόκριση αντιδραστήρων.
  13. Ανάλυση κινητικών δεδομένων από αντιδραστήρες.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Τρόπος Παράδοσης Στην αίθουσα διδασκαλίας και στο εργαστήριο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών Υποστήριξη εκπαιδευτικής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class
Οργάνωση Διδασκαλίας Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου (ώρες)
- Διαλέξεις 39
- Φροντιστήριο 13
- Εκπόνηση προαιρετικής μελέτης (project) 10
- Αυτοτελής Μελέτη 63
Σύνολο Μαθήματος 125
Αξιολόγηση Φοιτητών

Ι. Γραπτή τελική εξέταση (100%) που περιλαμβάνει:
-    Επίλυση προβλημάτων

ΙΙ. Εκπόνηση προαιρετικής εργασίας (10%επιπλέον)

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΙΟΓΡΑΦΙΑ

  • J.M. Smith, “Μηχανική Χημικών Διεργασιών”, 3η Έκδοση, Εκδόσεις Τζιόλα (μετάφραση Τσιακάρα).
  • Levenspiel O. ΜΗΧΑΝΙΚΗ ΧΗΜΙΚΩΝ ΔΙΕΡΓΑΣΙΩΝ, Εκδόσεις Κωσταράκη
  • H.S. Fogler, “The elements of Chemical Kinetics and Reactor calculations”. Prentice-Hall, Englewood Cliffs, N.Y
  • J.C.H. Hill, “An Introduction to Chemical Engineering Kinetics and Reactor Design”. John Wiley, N.Y

6. ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ

Υπεύθυνος/η μαθήματος: Ε. Διαμαντόπουλος
Διδασκαλία μαθήματος: Ε. Διαμαντόπουλος
Φροντιστηριακές ασκήσεις: Ε. Διαμαντόπουλος
Εργαστηριακές ασκήσεις: -