Slide background

Φιλοσοφία και Ιστορία της Επιστήμης

1. ΓΕΝΙΚΑ

Σχολή Χημικών Μηχανικών Μηχανικών Περιβάλλοντος
Επίπεδο Σπουδών Προπτυχιακό
Κατεύθυνση -
Κωδικός μαθήματος ΚΕΠ 203 Εξάμηνο Σπουδών 3ο
Είδος μαθήματος Επιλογής
Αυτοτελείς Διδακτικές Δραστηριότητες Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας Πιστωτικές Μονάδες
Διαλέξεις 3
Θ=3, Α=0, Ε=0
3
Τύπος Μαθήματος Γενικών Γνώσεων
Προαπαιτούμενα Μαθήματα  
Γλώσσα Διδασκαλίας και εξετάσεων Ελληνική
Το Μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές ERASMUS Όχι
Ηλεκτρονική Σελίδα Μαθήματος (URL) https://www.eclass.tuc.gr/modules/auth/courses.php?fc=43

 

2. MΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / η φοιτήτρια θα είναι σε θέση να:

  • Αναγνωρίζει τις βασικές φιλοσοφικές έννοιες και κατηγορίες και την ιδιοτυπία της επιστημονικής φιλοσοφικής διερεύνησης της δομής και της ιστορίας της επιστήμης, σε αντιδιαστολή με τις προεπιστημονικές απόψεις και με τις αντιλήψεις/στερεότυπα της καθημερινής τύρβης.
  • Αναλύει την θέση και τον ρόλο της επιστήμης στον πολιτισμό, την οποία εξετάζει συστηματικά ως ερευνητική εμπειρική, πειραματική και θεωρητική-νοητικής πρόσκτηση της πραγματικότητας, οργανικά ενταγμένη στην δομή της κοινωνίας ως ολότητας σε συνάρτηση με τις ανάγκες
  • Διακρίνει την θέση και το ρόλο της ερευνητικής σχεδιοποιού δραστηριότητας ως εκ των ων ουκ άνευ όρο της σκοποθεσίας, από την οποία απορρέει ο άγων ρόλος της επιστημονικής έρευνας στην παραγωγή και στην πρόοδο του πολιτισμού.
  • Διατυπώνει δικές του/της προτάσεις και παραδείγματα (βάσει της ειδικότητάς του/της) αυθεντικής επιστημονικής έρευνας, από την άποψη της επιτέλεσης των βασικών λειτουργιών της επιστήμης: αντικειμενικής περιγραφής, εξήγησης – ερμηνείας και επιστημονικής πρόβλεψης
  • Εκτιμάει (Συνθέτει) θεωρητικά και επιστημονικά την θέση και τον ρόλο της επιστήμης στο κοινωνικό συν-ειδέναι, την συσχέτιση βασικής, εφαρμοσμένης και τεχνολογικής έρευνας, την οργανική σχέση γνώσης και συνείδησης, σε συνάρτηση με τις βασικές μορφές της κοινωνικής συνείδησης
  • Εξετάζει την συσχέτιση μεταξύ υλικής και πνευματικής δραστηριότητας, την επιστημονική έρευνα ως μορφή «καθολικής εργασίας», τους νόμους/νομοτέλειες που διέπουν την ανάπτυξη της έρευνας, την θεωρία της γνώσης,την λογική και μεθοδολογία της επιστημονικής έρευνας,
  • Ερμηνεύει την ιδιοτυπία της συστηματικής, επιστημονικής και διαλεκτικής-ορθολογικής φιλοσοφικής διερεύνησης της δομής και της ιστορίας της επιστήμης, σε αντιδιαστολή με ποικίλες μονομερείς, προεπιστημονικές, αντιεπιστημονικές, ανορθολογικές και μεταφυσικές..
Γενικές Ικανότητες
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  •  Αυτόνομη εργασία
  •  Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  •  Σεβασμός στη διαφορετικότητα και την πολυπολιτισμικότητα
  •  Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  •  Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  •  Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  •  Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  •  Γραπτή επικοινωνία
  •  Προφορική επικοινωνία
  •  Πρωτοβουλία
  •  Εναλλακτική/Καινοτόμος σκέψη
  •  Επίλυση προβλημάτων
  •  Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Η επιστήμη ως: νοητική πρόσκτηση της πραγματικότητας και κοινωνικό πολιτισμικό φαινόμενο.
  2. Η θέση και ο ρόλος της επιστήμης στη διάρθρωση και ανάπτυξη της κοινωνίας.
  3. Ζητήματα θεωρίας της γνώσης, λογικής και μεθοδολογίας στην επιστημονική έρευνα.
  4. Οι επιστήμες στην ιστορία.
  5. Διαφοροποίηση, ολοκλήρωση των επιστημών και διεπιστημονικότητα.
  6. Νεωτερισμοί και παραδόσεις.
  7. Νόμοι που διέπουν την ανάπτυξη της επιστήμης και της τεχνολογίας.
  8. Το υποκείμενο της επιστημονικής δραστηριότητας.
  9. Θεωρίες, κατευθύνσεις, τάσεις και προσεγγίσεις στη φιλοσοφία της επιστήμης.
  10. Σημαντικοί σταθμοί στην ιστορία των επιμέρους επιστημών (αστρονομία, λογική, μαθηματικά, φυσική, κ.λ.π.) και συναφείς φιλοσοφικές θεωρίες.
  11. Βασικά θεωρητικά ρεύματα και επιμέρους τάσεις στην φιλοσοφία και ιστορία της επιστήμης, από τον λογικό εμπειρισμό και μετά.
  12.  Μελέτη κειμένων A. Koyre, G. Bachelard, G. Canguilhem, L. Geymonat, E. Μπιτσάκη.
  13. Μελέτη κειμένων των R. Carnap, K. Popper, T.S. Kuhn, I. Lakatos, P. Feyerabend.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Τρόπος Παράδοσης Στην αίθουσα διδασκαλίας
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class
Οργάνωση Διδασκαλίας Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου (ώρες)
- Διαλέξεις 39
- Φροντιστήρια 11
- Αυτοτελής μελέτη 15
- Σεμινάρια 10
Σύνολο Μαθήματος 75
Αξιολόγηση Φοιτητών Τελική γραπτή εξέταση, 100% του βαθμού

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΙΟΓΡΑΦΙΑ

  • Βιβλίο Εύδοξος [13255340]: Η γνώση στη διαλεκτική της κοινωνικής εξέλιξης, Περικλής Παυλίδης
  • Βιβλίο Εύδοξος [538]: ΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ ΤΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΩΣ ΙΣΤΟΡΙΑ, ΓΑΒΡΟΓΛΟΥ ΚΩΣΤΑΣ

6. ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ

Υπεύθυνος/η μαθήματος: Διδάσκεται από τη Σχολή ΜΠΔ
Διδασκαλία μαθήματος: Διδάσκεται από τη Σχολή ΜΠΔ
Φροντιστηριακές ασκήσεις:  -
Εργαστηριακές ασκήσεις:  -