Ημέρες Επιστήμης και Τεχνολογίας για παιδιά δημοτικού και όχι μόνο
Το έναυσμα
Το Δεκέμβριο του 2012 πραγματοποιήθηκε η εκδήλωση «Ημέρα Επιστήμης 2012» στους χώρους του 8ου Δημοτικού Σχολείου Χανίων που απευθυνόταν σε παιδιά Δημοτικού και βασικός διοργανωτής ήταν το Πολυτεχνείο Κρήτης. Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης οι χώροι του σχολείου μετατράπηκαν σε ένα τεράστιο εργαστήριο όπου τα παιδιά εκτέλεσαν υπό την επίβλεψη έμπειρων εργαστηριακών και εθελοντών φοιτητών του ΠΚ πληθώρα πειραμάτων προκειμένου να κατανοήσουν βασικές αρχές χημείας, φυσικής, και βιολογίας, ενώ παράλληλα μπόρεσαν να παρακολουθήσουν επιδείξεις διάφορων εφαρμογών ρομποτικής. Η εκπαιδευτική συμβολή της εκδήλωσης αυτής ήταν ιδιαίτερα σημαντική και μέσα από τη βιωματική εμπειρία που προσέφεραν μια σειρά διαδραστικών πειραμάτων τα μικρά παιδιά ανακάλυψαν την πρόκληση αλλά και τη συμβολή της έρευνας στους τομείς των φυσικών επιστήμων και της μηχανικής.
Το 2012 η ανταπόκριση ήταν πολύ μεγαλύτερη των προσδοκιών μας και το Πολυτεχνείο Κρήτης ανέλαβε να συνεχίσει το θεσμό, αυτή τη φορά στην Πολυτεχνειουπόλη.
2013: Η αρχή
Το Σάββατο 7 Δεκεμβρίου 2013, από τις 3 το μεσημέρι έως τις 8 το απόγευμα, στα νέα κτήρια της Σχολής Μηχανικών Περιβάλλοντος (ΜΗ.ΠΕΡ) στην Πολυτεχνειούπολη, Κουνουπιδιανών πραγματοποιήθηκε η εκδήλωση «Ημέρα Επιστήμης και Τεχνολογίας 2013» που απευθύνεται σε παιδιά Δημοτικού. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη εξωστρεφή δραστηριότητα του Πολυτεχνείου Κρήτης, κατά τη διάρκεια της οποίας, τα παιδιά, με την επίβλεψη έμπειρων συνεργατών και εθελοντών φοιτητών, εκτέλεσαν πληθώρα πειραμάτων με εντυπωσιακά ή ακόμα και “μαγικά” αποτελέσματα, προκειμένου να κατανοήσουν βασικές αρχές Χημείας, Φυσικής και Βιολογίας.
Τα εργαστήρια που συμμετείχαν ήταν:
-Τα ζουζούνια (Εργαστήριο Περιβαλλοντικής Μικροβιολογίας και Eργ. Βιοχημικής Μηχανικής & Περιβαλλοντικής Βιοτεχνολογίας)
-Φυσικά…Φυσική (Εργ. Δομημένου Περιβάλλοντος και Διαχείρισης Ενέργειας)
-Η μαγεία της Χημείας (Εργ. Αναλυτικής και Περιβαλλοντικής Χημείας & Εργ. Υδατικής Χημείας)
-Λάμψη στο σκοτάδι (Εργ. Υδατικής Χημείας)
-Πράσινα Σπίτια (Εργ. Δομημένου Περιβάλλοντος και Διαχείρισης Ενέργειας)
-Υπόγειες Διαδρομές Νερού (Εργ. Γεωπεριβαλλοντικής Μηχανικής)
-Μετρώντας τον αέρα (Eργ. Ατμοσφαιρικών Αιωρούμενων Σωματιδίων)
Επίσης, τα παιδιά αλλά και οι συνοδοί τους είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν επιδείξεις τεχνολογικών εφαρμογών με χρήση ερευνητικών προτύπων (όπως ρομποτικός χορός και ποδόσφαιρο, ρομποτική αρχιτεκτονική), εργαλείων εικονικής πραγματικότητας αλλά και δουν από κοντά το όχημα του Πολυτεχνείου Κρήτης που έχει βραβευτεί σε πολλούς διεθνείς διαγωνισμούς οικονομίας καυσίμου. Δηλαδή, επισκέφτηκαν τα περίπτερα:
-Ο εξερευνητής (Εργ. Ηλεκτρικών κυκλωμάτων και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας)
-Ρομποτικός Χορός και Ρομποτικό Ποδόσφαιρο (Εργ. Προγραµµατισµού και Τεχνολογίας Ευφυών Υπολογιστικών Συστημάτων)
-Εικονική Πραγματικότητα (Εργ. Διανεμημένων Πληροφοριακών Συστημάτων και Εφαρμογών Πολυμέσων – MUSIC)
-Τα κινητά του μέλλοντος (Eργ. Τηλεπικοινωνιών)
-Ψηφιακός Καραγκιόζης (Εργ Διανεμημένων Πληροφοριακών Συστημάτων και Εφαρμογών Πολυμέσων)
-Ρομποτικά αυτοκίνητα (Εργ. Ευφυών Συστημάτων και Ρομποτικής)
-Ενέργεια - Περιβάλλον - Υπολογιστικά Μαθηματικά (Εργ. Ερευνητική Μονάδα Γεωστατιστικής)
-Ρομποτική Αρχιτεκτονική @ TUC (Εργ. Μεταβαλλόμενης Αρχιτεκτονικής, Κινητικών Συστημάτων και Ευφυών Περιβαλλόντων)
Παράλληλα λειτούργησε η έκθεση “Junior Επιστήμονες 2013” με ομαδικές εργασίες από μαθητές του Δημοτικών σχολείων του νομού μας με θέμα τις φυσικές επιστήμες και τη μηχανική.
Τα αποτελέσματα αυτής της εκδήλωσης ήταν συναρπαστικά. Πάνω από 1000 παιδιά από το Νομό των Χανίων αλλά και από μακρύτερα συμμετείχαν στην εκδήλωση, και τα χαμόγελά τους όταν έφευγαν ήταν η καλύτερη ανταπόδοση στις ακούραστες προσπάθειες των εθελοντών φοιτητών και των μελών των εργαστηρίων που συμμετείχαν.
Με την εκδήλωση αυτή δημιουργήθηκε ένας θεσμός με προστιθέμενη αξία και εκπαιδευτική συμβολή ιδιαίτερα σημαντική, μιας και πρόκειται για μια διαδραστική εκπαιδευτική εμπειρία με γνώμονα το σεβασμό για τις φυσικές επιστήμες και τη μηχανική αλλά κυρίως την αγάπη μας για τα παιδιά. Οι διαδραστικές δραστηριότητες υπηρετούν μία εποικοδομητική διδακτική προσέγγιση με στόχο τον την "ανακάλυψη" και “κατασκευή” νέας γνώσης αλλά και την καλλιέργεια ερευνητικής διάθεσης και στάσης.
Η συνέχεια...